Nadnercza – „pochłaniacze szoku”

Łatwość przejścia przez okres menopauzy zależy od kondycji kory nadnerczy i sposobu odżywiania się. U zdrowej kobiety nadnercza będą w stanie przejmować stopniowo od jajników produkcję hormonów.

Prawidłowa praca nadnerczy

Wiele kobiet jednak wchodzi w menopauzę w stanie emocjonalnego i żywieniowego osłabienia wywołanego niezrównoważoną dietą. To w sposób niebagatelny wpływa na prawidłową funkcję nadnerczy. W takiej sytuacji – aż do czasu odbudowania równowagi hormonalnej – konieczne jest wsparcie hormonalne, żywieniowe i emocjonalne.
Po angielsku nadnercza to shock absorbers, czyli „pochłaniacze szoku”. W życiu codziennym te gruczoły dokrewne umożliwiają organizmowi skuteczną i elastyczną reakcję na stres. Jeśli jednak częstotliwość oraz intensywność stresu staje się zbyt duża, nasze nadnercza po pewnym czasie będą wyczerpane. Istotny jest zarówno stres wewnętrzny, w postaci nierozwiązanych problemów, jak i zewnętrzny np. praca na nocnej zmianie, przewlekłe choroby, operacja itp.

Nadnercza i ich hormony

Nadnercza walczą z naszymi stresami, nieustannie wydzielając do naszego krwioobiegu adrenalinę, kortyzol i DHEA. Dla optymalnego funkcjonowania organizmu musi zaistnieć równowaga pomiędzy poziomem kortizolu i DHEA. Nadmiar tego pierwszego zwiększa poziom cholesterolu, ryzyko nadciśnienia i wystąpienia chorób serca; hamuje też produkcję hormonów płciowych i obniża sprawność systemu odpornościowego. To niekorzystne oddziaływanie kortizolu równoważy hormon DHEA.
Widocznym objawem wyczerpania gruczołów nadnerczy jest przewlekłe zmęczenie i obniżona witalność – wtedy prawdopodobieństwo wystąpienia dolegliwości związanych z menopauzą jest znacznie większe. Jeśli więc chcemy uzyskać pełnię zdrowia w tym okresie, powinnyśmy przede wszystkim regenerować nadnercza – poprzez odpowiednią dietę, tryb życia i pracę nad sobą.

Recepta na menopauzę

Przemiana w menopauzie jest znakomitym czasem, by skupić się na zapobieganiu problemom, które nie są bezpośrednio z nią związane, ale zaostrzają się w tym okresie. To, czego jako kobiety doświadczamy na tym etapie życia, zależy od różnorodnych czynników. Należy zwrócić uwagę na dietę i tryb życia, ale także na relacji z najbliższymi, szacunek do siebie i własne oczekiwania. 
Jest bardzo wiele sposobów radzenia sobie z symptomami menopauzy. Idealny sposób to wykorzystanie największych osiągnięć medycyny zachodniej dotyczących hormonów, gęstości kości, kondycji serca i połączenie ich z tradycją kultur wschodnich: odpowiednią dietą, ziołami, pewnymi sposobami oddychania oraz myślenia.

 


Tekst pochodzi z książki Siła jest w Tobie dr Preeti Agrawal

Photo by freestocks.org on Unsplash

Podziel się ze znajomymi
Share on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page