Alergia i nietolerancja pokarmowa – jak sobie radzić?

Alergia i nietolerancja pokarmowa to problemy, które w ostatnich kilkudziesięciu latach znacząco powiększają liczbę chorych na choroby autoimmunologiczne. Są one coraz częstszym problemem dla ludzi dorosłych, ale również już niemal co czwarte dziecko boryka się z nimi. 

 

Alergia a nietolerancja pokarmowa – jaka jest różnica?

Organizm cierpiący na alergię wypowiada wojnę szkodliwym substancjom (w tym wypadku poszczególnym składnikom pożywienia). Układ odpornościowy wysyła fałszywy alarm uwalniając swój arsenał obronny, jak gdyby walczył z zabójczym wirusem czy pasożytem. Nietolerancje to właściwie zaburzenia procesu trawienia, ponieważ organizm nie jest w stanie prawidłowo przetworzyć poszczególnych składników pokarmowych. Nietolerancja pokarmowa objawia się na poziomie przewodu pokarmowego jako biegunka, bóle brzucha i kolki jelitowe. Objawy bywają również w całym organizmie:

  • na skórze mogą być pokrzywki, wysypki, stany zapalne,
  • w układzie oddechowym: katar z nosa, duszności, świszczący oddech,
  • u kobiet również jako nawracające zapalenie pochwy.

 

Alergia – działania profilaktyczne

Początek wiosny to dobry czas na to, by podjąć kroki zapobiegawcze i nie doświadczyć skutków alergii lub znacząco zmniejszyć ich wpływ na organizm. Szczególnie ważne w profilaktyce alergii jest:

  • dbałość o dietę i uważne eliminowanie składników pokarmowych, które mogą powodować lub nasilać objawy alergiczne,
  • stosowanie probiotyków odbudowujących florę bakteryjną; probiotyki hamują proces zapalny przyczyniając się i zmniejszając przez to zwiększoną przepustowość błony śluzowej jelit, charakterystyczną dla osób z alergią pokarmową,
  • stosowanie wit. C oraz preparatów wzmacniających pracę wątroby odpowiedzialnej za procesy oczyszczania organizmu i wzmacniania odporności; witamina C podnosi odporność organizmu i wspiera w walce z alergenami,
  • sesje akupunktury.

 

Probiotyki dla profilaktyki

Probiotyki są podstawowym elementem układu odpornościowego. Stwierdzono, że odgrywają istotną rolę w ogólnej produkcji witaminy B oraz witaminy K. Poza tym toksyny, które są indukowane w organizmie, są skutecznie eliminowane jako bezpośredni skutek probiotyków.

 

Probiotyki są również ważnym elementem, jeśli chodzi o zwalczanie bakterii, które są uważane za szkodliwe dla organizmu. Są absolutnie niezbędne, jeśli chodzi o ochronę przed alergiami.

 

Układ odpornościowy jest wzmocniony w taki sposób, że uczy się rozróżniać alergeny, które mogą powodować uszkodzenia ciała, uczy skutecznego ich zwalczania

 

Profilaktyka w ciąży

Przyszli rodzice jeszcze przed poczęciem powinni zadbać o swoją dietę, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo alergii u dziecka, w szczególności, jeśli sami odczuwają skutki alergii. Niezbędna jest dieta eliminująca nabiał, wysokoprzetworzone zboża, nadmiar cukru i produktów z konserwantami.

 

WAŻNE!!!

Nawracające zapalenia pochwy mogą być jednym z objawów alergicznych. Częste zapalenia pochwy u matki mogą być przyczyną zapalenia gardła u dziecka.

 

Testy

 

Domowy test na nietolerancję pokarmową

Jeśli nie byłeś badany, a dieta nie przynosi pożądanych efektów, spróbuj na początek zbadać się sam. Wybieramy do próby kolejne „podejrzane” produkty.

  1. Przed posiłkiem mierzymy puls.
  2. Po 0,5 h po posiłku dokonujemy ponownego pomiaru.
  3. Gdy puls wzrasta o 15 jednostek powyżej stanu wyjściowego, prawdopodobnie masz alergię na dany składnik pokarmowy. 

 

Alergia – testy laboratoryjne

Gdy brak ci cierpliwości i czasu na samodzielne badania, skorzystaj z badań laboratoryjnych. Badania IgE oraz IgG, czyli testy na alergie i nietolerancje pokarmowe można wykonać w Integrative Medical Center. Na podstawie wyników zespół IMC opracowuje dietę eliminacyjną.

 


Photo by Lukasz Szmigiel on Unsplash

Podziel się ze znajomymi
Share on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page