Alergia i nietolerancja pokarmowa – jak sobie radzić?

Alergia i nietolerancja pokarmowa to problemy, które w ostatnich kilkudziesięciu latach znacząco powiększają liczbę chorych na choroby autoimmunologiczne. Są one coraz częstszym problemem dla ludzi dorosłych, ale również już niemal co czwarte dziecko boryka się z nimi. 

 

Alergia a nietolerancja pokarmowa – jaka jest różnica?

Organizm cierpiący na alergię wypowiada wojnę szkodliwym substancjom (w tym wypadku poszczególnym składnikom pożywienia). Układ odpornościowy wysyła fałszywy alarm uwalniając swój arsenał obronny, jak gdyby walczył z zabójczym wirusem czy pasożytem. Nietolerancje to właściwie zaburzenia procesu trawienia, ponieważ organizm nie jest w stanie prawidłowo przetworzyć poszczególnych składników pokarmowych. Nietolerancja pokarmowa objawia się na poziomie przewodu pokarmowego jako biegunka, bóle brzucha i kolki jelitowe. Objawy bywają również w całym organizmie:

  • na skórze mogą być pokrzywki, wysypki, stany zapalne,
  • w układzie oddechowym: katar z nosa, duszności, świszczący oddech,
  • u kobiet również jako nawracające zapalenie pochwy.

 

Alergia – działania profilaktyczne

Początek wiosny to dobry czas na to, by podjąć kroki zapobiegawcze i nie doświadczyć skutków alergii lub znacząco zmniejszyć ich wpływ na organizm. Szczególnie ważne w profilaktyce alergii jest:

  • dbałość o dietę i uważne eliminowanie składników pokarmowych, które mogą powodować lub nasilać objawy alergiczne,
  • stosowanie probiotyków odbudowujących florę bakteryjną; probiotyki hamują proces zapalny przyczyniając się i zmniejszając przez to zwiększoną przepustowość błony śluzowej jelit, charakterystyczną dla osób z alergią pokarmową,
  • stosowanie wit. C oraz preparatów wzmacniających pracę wątroby odpowiedzialnej za procesy oczyszczania organizmu i wzmacniania odporności; witamina C podnosi odporność organizmu i wspiera w walce z alergenami,
  • sesje akupunktury.

 

Probiotyki dla profilaktyki

Probiotyki są podstawowym elementem układu odpornościowego. Stwierdzono, że odgrywają istotną rolę w ogólnej produkcji witaminy B oraz witaminy K. Poza tym toksyny, które są indukowane w organizmie, są skutecznie eliminowane jako bezpośredni skutek probiotyków.

 

Probiotyki są również ważnym elementem, jeśli chodzi o zwalczanie bakterii, które są uważane za szkodliwe dla organizmu. Są absolutnie niezbędne, jeśli chodzi o ochronę przed alergiami.

 

Układ odpornościowy jest wzmocniony w taki sposób, że uczy się rozróżniać alergeny, które mogą powodować uszkodzenia ciała, uczy skutecznego ich zwalczania

 

Profilaktyka w ciąży

Przyszli rodzice jeszcze przed poczęciem powinni zadbać o swoją dietę, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo alergii u dziecka, w szczególności, jeśli sami odczuwają skutki alergii. Niezbędna jest dieta eliminująca nabiał, wysokoprzetworzone zboża, nadmiar cukru i produktów z konserwantami.

 

WAŻNE!!!

Nawracające zapalenia pochwy mogą być jednym z objawów alergicznych. Częste zapalenia pochwy u matki mogą być przyczyną zapalenia gardła u dziecka.

 

Testy

 

Domowy test na nietolerancję pokarmową

Jeśli nie byłeś badany, a dieta nie przynosi pożądanych efektów, spróbuj na początek zbadać się sam. Wybieramy do próby kolejne „podejrzane” produkty.

  1. Przed posiłkiem mierzymy puls.
  2. Po 0,5 h po posiłku dokonujemy ponownego pomiaru.
  3. Gdy puls wzrasta o 15 jednostek powyżej stanu wyjściowego, prawdopodobnie masz alergię na dany składnik pokarmowy. 

 

Alergia – testy laboratoryjne

Gdy brak ci cierpliwości i czasu na samodzielne badania, skorzystaj z badań laboratoryjnych. Badania IgE oraz IgG, czyli testy na alergie i nietolerancje pokarmowe można wykonać w Integrative Medical Center. Na podstawie wyników zespół IMC opracowuje dietę eliminacyjną.

 


Photo by Lukasz Szmigiel on Unsplash

Podziel się ze znajomymi
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Print this page
Print