Zdrowe serce to podstawa

Choroby serca to wszelkiego typu zaburzenia pracy tego narządu oraz jego naczyń krwionośnych. Schorzenia te często związane są z miażdżycą – wolno postępującym procesem chorobowym, w którym na skutek odkładania się tłuszczu i cholesterolu w wewnętrznych warstwach ścian tętnic, ich światło się zwęża. Miażdżyca tętnic to proces stopniowy – złogi tłuszczu zwane płytkami miażdżycowymi powstają niemal przez całe życie i mogą, w efekcie przyrastania, zablokować jedną lub więcej tętnic, które odżywiają mięsień sercowy.

Jeśli przez dłuższy czas do serca nie dociera wystarczająca ilość krwi, część mięśnia sercowego umiera z braku tlenu i substancji odżywczych. Ten stan nazywamy atakiem serca lub zawałem mięśnia sercowego. Teraz jednak wiemy, że za choroby odpowiadają również stres i napięcia emocjonalne. 

Dostrzegliśmy, że zdrowienie serca powinno się zaczynać od naprawienia szkód emocjonalnych. Serce jest umiejscowione w czwartej czakrze, centralnym punkcie układu energetycznego człowieka. Jako punkt środka jest ona łącznikiem między naszym ciałem i psychiką oraz odpowiedzialna jest za doświadczenia, dzięki którym uczymy się miłości i współczucia, a także zaczynamy rozumieć, że największą siłą jest miłość. Jej otwarcie powoduje także zmianę naszych poglądów na temat zdrowia i leczenia. Do niedawna medycyna zachodnia źródeł chorób dopatrywała się tylko w zewnętrznych przyczynach: bakteriach, wirusach, genach, stylu życia.

Nasze serce kieruje uwagę na wewnętrzne zranione dziecko, które przechowuje bolesne wspomnienia, negatywne postawy i zaburzone wzorce emocjonalne mające swoje źródła w dzieciństwie i wieku młodzieńczym. Jednak jako dorośli nadal często i nieświadomie stosujemy te wzorce. Negatywny wizerunek własnej osoby może być przyczyną otyłości, alkoholizmu i innych uzależnień, a nawet obsesyjnego lęku przed niepowodzeniem i budowaniem bliskich więzi. 
W tym newsletterze chciałabym przekazać Wam jak uchronić się przed chorobami serca, jak dbać i pielęgnować serce.

dr n. med. Preeti Agrawal

 

Niezależnie od ważnych zmian wprowadzanych w diecie, mających ochronić nasze serce, warto sięgnąć po suplementy, które dostarczą naszemu organizmowi brakujących składników. Oto, co warto stosować: koenzym Q10, Witamina PP, Witamina C, Omega 3, Magne B6 oraz inne suplementy witaminowe.

 

Czynniki ryzyka chorób serca – jak się przed nimi uchronić?

 

Czynniki ryzyka to nawyki lub cechy, które sprawiają, że jesteśmy bardziej podatni na chorobę. Oto czynniki podnoszące ryzyko zachorowania oraz sposoby jak ich uniknąć:

• palenie papierosów. U palaczy występuje czterokrotnie większe ryzyko wystąpienia chorób serca niż u osób, które nie palą papierosów. Co więcej, ryzyko choroby spada u niepalących osób w ciągu dwóch lat od rzucenia palenia.

• cukrzyca, nadciśnienie, nadwaga. Nadwaga podwyższa poziom cholesterolu, cukru we krwi oraz prowadzi do nadciśnienia, a wszystkie te czynniki razem zwiększają ryzyko zachorowania na choroby serca. Zalecana dieta nie powinna być ani zbyt bogata, ani zbyt uboga w tłuszcz. Powinna być natomiast względnie uboga w rafinowane węglowodany. Powinnyśmy stosować dietę bogatą w świeżą, nieprzetworzoną żywność pochodzenia roślinnego, nieprzetworzone tłuszcze roślinne zawierające więcej kwasu linolowego, np. olej z siemienia lnianego i kwasu alfa linolowego (np. olej z oliwek). Powinnyśmy unikać tych tłuszczów, które zawierają kwasy trans tłuszczowe (np. margaryna). W przeciwieństwie do powszechnej opinii, jajka (zwłaszcza jajka ekologiczne) nie wpływają na zwiększenie ryzyka występowania chorób serca i są wysoce odżywcze.

• siedzący tryb życia, podwyższa ryzyko ataku serca trzykrotnie, więc postaw na aktywność fizyczną. Osoby, które ćwiczą regularnie, żyją średnio sześć lat dłużej od tych, które nie ćwiczą w ogóle. Wysiłek fizyczny warto uzupełnić ćwiczeniami relaksacyjnymi i medytacją, które mają duże znaczenie w leczeniu chorób serca i nadciśnienia.

• negatywne emocje: wrogość, współzawodnictwo, łatwość wpadania w złość oraz stres – ciągły kryzys emocjonalny wywołujący reakcję walki lub ucieczki, który wywołuje chroniczne podwyższenie poziomu kortyzolu, co z kolei prowadzi do ciągłego wzrostu ciśnienia tętniczego, przyspieszania pulsu oraz wzrostu stężenia cholesterolu i – w efekcie – miażdżycy oraz chorób serca. Spróbuj ograniczyć poziom stresu w swoim życiu. Mogą ci w tym pomóc medytacja, ćwiczenia oddechowe i techniki relaksacyjne.

•przyjmowanie antykoncepcyjnych środków hormonalnych przez wiele lat (przy jednoczesnym uzależnieniu od nikotyny). Nie zażywaj środków antykoncepcyjnych, jeśli ukończyłaś 40. rok życia. Stosowanie antykoncepcji hormonalnej w tym wieku znacznie zwiększa ryzyko ataku serca i wylewu krwi do mózgu.

 

 

Terapie pielęgnujące serce

 

Masaż Shiatsu

Su-dżok

Mindfulness

 

źródło: http://www.echodnia.eu/swietokrzyskie/zdrowie-i-uroda/a/masaz-shiatsu-czyli-leczniczy-ucisk-dloni,10549564/

 źródło: http://www.faberlicsalonas.lt/#/Rinkinys-Su-Dzok-terapijai

 

 

Jedną z najstarszych japońskich form uzdrawiania ciała i umysłu za pomocą dotyku jest masaż shiatsu. Wykonywany jest w stroju na macie. Celem terapii shiatsu jest harmonizowanie przepływu energii w ciele. Po zabiegu często czujemy się lekko, znikają bóle i ociężałość, uaktywnia się system trawienny, krążenie krwi i limfy. Znikają również drobne i uciążliwe dolegliwości, do których większość osób zdążyła się przyzwyczaić. Usuwa nagromadzony w ciele stres i napięcie oraz przywraca harmonię. To kolejna wschodnia metoda oparta na podobnych zasadach co akupresura. Zakłada ona, że dłoń człowieka jest zminiaturyzowanym odzwierciedleniem jego ciała. Wnętrzedłoni przedstawia człowiekaz przodu, zaśstrona zewnętrzna dłoni jest obszarem organizmu od tyłu. Kciuk to głowa i szyja, palce wskazujący i mały to ręce, a palce środkowy i serdeczny to nogi. Unikalną cechą metody su-dżok jet to, że nawet bardzo pobieżna znajomość zasad pozwala na łatwe jej wykorzystywanie. Istotą praktyki uważności jest proces poznawania i akceptacji siebie takiego jakim się jest. W każdym z nas jest źródło wewnętrznego spokoju i zadowolenia – bez względu na to jak bardzo czujemy się rozproszeni i rozdygotani wewnętrznie. Ten głęboki wewnętrzny spokój jest częścią naszej natury.  Badania wykazały że dzięki regularnej praktyce uważności obniża się intensywność doświadczania stresu, lęku, depresji i drażliwości.

 

Podziel się ze znajomymi
Share on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page