Nowoczesna dieta wrogiem naszych kości: mąka, cukier, kofeina

Istnieje wiele powodów, dla których nasza nowoczesna dieta może być zdecydowanie niekorzystna dla naszych kości.

Cukier

Cukier rafinowany nie zawiera żadnych witamin ani minerałów, poza tym zmniejsza spożycie ważnych elementów odżywczych („oszukuje” nasz ośrodek głodu, w efekcie czego organizm czuje się syty i nie „wzywa” nas do spożywania wartościowych pokarmów). W efekcie nasza dieta zawiera mniej magnezu, kwasu foliowego, witaminy B6, cynku, miedzi, manganu i innych składników, które odgrywają istotną rolę w utrzymaniu zdrowych kości. Spożywanie cukru może również pozbawiać nasz organizm wapnia. W pewnym badaniu podawanie zdrowym ochotnikom 100 g (około 25 łyżeczek) cukru powodowało znaczący wzrost wydalania wapnia z moczem. Ponieważ 99 procent całkowitej ilości wapnia w organizmie znajduje się w kościach, ten wzrost ma swoje odzwierciedlenie w ubywaniu wapnia z kości. Badanie to sugeruje więc, że dieta bogata w cukier może zmniejszać zawartość wapnia w kościach.

Spożywanie dużych ilości cukru może ułatwiać rozwój osteoporozy. Dr John Yudkin, lekarz z Wielkiej Brytanii, badający przez ponad 30 lat skutki spożywania cukru, odkrył, że jego spożycie w dużych ilościach przez zdrowych ochotników powoduje znaczący wzrost poziomu kortyzolu (jednego z hormonów produkowanych przez korę nadnerczy) w osoczu na czczo. Choć kortykosteroidy, do których należy kortyzol, mają ważne biologiczne funkcje, to ich nadmiar może być przyczyną osteoporozy.

 

Kofeina

Występuje w kawie, herbacie, napojach typu „cola” oraz w niektórych lekach przeciwbólowych. Dziesiątki milionów ludzi jest uzależnionych od kofeiny, pomaga im ona obudzić się rano i podtrzymywać aktywność w ciągu dnia.

Choć większość dowodów ma charakter poszlakowy, badania wskazują, że spożycie kofeiny może przyczyniać się do utraty tkanki kostnej. W jednym z badań wzięło udział 31 kobiet – każda z nich trzykrotnie wypiła filiżankę kawy bezkofeinowej, do drugiej i trzeciej filiżanki dodano kofeinę w stężeniu 3 mg i 6 mg na każdy kilogram masy ciała. Okazało się, że wydalanie wapnia w moczu przez następne trzy godziny po wypiciu kawy z dodatkiem kofeiny było znacznie większe, niż po wypiciu kawy bezkofeinowej. Wzrost poziomu wydalanego z organizmu wapnia był odpowiednio wyższy o 50 i 60 procent dla mniejszej i większej dawki kofeiny.

Wyniki tego badania pokazują, że spożywanie kofeiny powoduje w krótkim okresie czasu nadmierną utratę wapnia z organizmu. Inne badanie wykazało, że kobiety, które spożywają o 50 procent kofeiny więcej niż uznaje się za spożycie przeciętne, tracą szacunkowo 6 mg wapnia dziennie. Choć może wydawać się, że 6 mg dziennie to bardzo niewiele, to sumujący się ubytek takiej ilości wapnia co dzień przez kolejne lata może powodować znaczne zwiększenie ubytku masy kostnej. Również inne badania wykazały, że ryzyko złamania kości biodrowej podnosi się wraz ze wzrostem ilości spożywanej kofeiny.

Biała mąka

Podczas procesu przetwarzania ziaren zbóż i rafinowania mąki ich wartościowe składniki, takie jak kiełki i otręby, zostają usunięte, co w rezultacie powoduje znaczną utratę witamin i minerałów. Gdy ziarna pszenicy poddaje się procesom przetwórczym w celu otrzymania białej mąki, zostają z nich usunięte następujące ilości wybranych witamin i minerałów: witaminy B6 – 72 procent, kwasu foliowego – 67 procent, wapnia – 60 procent, magnezu – 35 procent, manganu – 86, miedzi – 68, cynku – 78 procent.
Ponieważ ziarna to około 30 procent diety przeciętnego człowieka, ich konsumpcja w ich przetworzonej formie może mieć poważny wpływ na całkowite dzienne spożycie witamin i minerałów.

 


Fragment pochodzi z książki: Siła jest w tobie, dr Preeti Agrawal

źródło zdjęć pixabay.com

Podziel się ze znajomymi
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Print this page
Print