Zdrowa dieta przed poczęciem i w czasie ciąży

Zdrowa dieta przed poczęciem i w czasie ciąży

Problemy zdrowotne, które ujawniają się w ciągu naszego życia, często mają swoje źródło w przedurodzeniowych niedoborach. Te z kolei związane są ze sposobem odżywiania i ogólną witalnością naszych rodziców przed poczęciem oraz dietą naszych mam podczas ciąży.

Przyszli rodzice, przed poczęciem swoich dzieci, powinni zatem wzmacniać swój organizm, stosując zrównoważoną i pełnowartościową dietę.

Niestety, ogólna wiedza na temat tego, jak powinno wyglądać przygotowanie się do poczęcia i ciąży, sprowadza się jedynie do przyjmowania kwasu foliowego. Tak postępuje także większość kobiet w zachodnim świecie, które w dodatku odżywiają się w sposób nieświadomy. Ich dieta pełna jest rafinowanych i przetworzonych produktów, brakuje im świeżych warzyw i kasz, piją kawę i czarną herbatę, używają dużo białego cukru.

Choć obecnie co trzecia ciąża kończy się poronieniem (dane na podstawie www.foresight-preconception.org.uk), środowisko lekarskie nie zwraca uwagi na związek pomiędzy poronieniem a stanem zdrowia rodziców, ich sposobem odżywiania się i trybem życia. Tymczasem, według ajurwedy i tradycyjnej medycyny chińskiej, witalność i zdrowie rodziców mają fundamentalne znaczenie dla zdrowia ich dziecka. Oba te systemy leczenia jednomyślnie dowodzą, że zdrowie poczętego dziecka całkowicie zależy od zdrowia rodziców przed poczęciem. Fakt ten został potwierdzony w wieloletnich badaniach dr. Westona Price’a z Kalifornii (Nutrition and Physical Degeneration by Weston A Price, DDS).

Nie ma jednej  idealnej diety dla wszystkich. Każdy człowiek jest jedyny w swoim rodzaju, a zatem dieta powinna być zindywidualizowana. Są jednak pewne zasady uniwersalne, o których należy pamiętać.

Dieta: zasady zdrowego odżywiania

  • Każdy posiłek przed poczęciem i w czasie ciąży powinien przede wszystkim być ciepły, świeży, gotowany. Posiłki należy spożywać regularnie.
  • Posiłki powinny być komponowane z produktów nieprzetworzonych, najlepiej pochodzących z upraw ekologicznych, bez konserwantów, bez dodatków chemicznych.
  • Jedzenie powinno być dopasowane do pory roku i do klimatu (w zimie unikaj produktów importowanych z ciepłych krajów).
  • Jedz dostateczną ilość zielonych warzyw. Zawierają one kwas foliowy, magnez i kwasy tłuszczowe omega-3.
  • Kiedy  już jesteś w ciąży i nie odżywiasz się sposób prawidłowy, należy powoli i ostrożnie wprowadzać zmiany w diecie. Radykalna zmiana może uwalniać toksyny i mieć negatywny wpływ na dziecko.
  • Unikaj alkoholu, papierosów i chemicznych leków.
  • Warto wyeliminować: czarną  herbatę, kawę oraz inne produkty zawierające kofeinę (niepotrzebnie stymulują układ nerwowy dziecka oraz wypłukują magnez). Należy też zrezygnować z musujących napojów sodowych oraz soków z kartonu. Zamiast nich można pić wodę, świeżo sporządzone soki warzywno – owocowe i zioła, które oczyszczają i wzmacniają organizm.    
  • Lepiej unikać mleka homogenizowanego i pasteryzowanego, serów przetworzonych, jogurtów słodzonych, deserów mlecznych, majonezu, serów pleśniowych i topionych. Trzeba jeść masło (nie margarynę lub masło z olejami) śmietanę, naturalny biały ser oraz ekologiczne jajka. Można spożywać produkty z koziego mleka oraz mleko roślinne (ryżowe, migdałowe, ale nie sojowe).
  • Należy unikać produktów zawierających mleko w proszku, produktów z białej mąki, białego makaronu i białego ryżu.
  • Unikaj powszechnie stosowanych olejów rafinowanych, margaryn oraz wszelkich przekąsek sporządzonych z użyciem utwardzonych olejów.
  • Tłuszcze należą do trzech głównych składników odżywczych, obok białek i węglowodanów. Mają podstawowe znaczenie dla funkcji życiowych naszego organizmu  – wzmacniają ścianki komórek, ochraniają tkankę nerwową i mózgową, nadają sprężystość skórze, stanowią składnik hormonów i prostaglandyn oraz sprawiają, że potrawy są smaczniejsze. Rozkład tłuszczów powoduje wydzielanie się ciepła, tłuszcze są zatem niezbędne, zwłaszcza w klimacie zimnym, przed poczęciem, w ciąży – szczególnie – podczas karmienia piersią. Opinia publiczna oraz środki masowego przekazu zalecają, niestety, dietę niskotłuszczową, która jednak nie służy ani kobiecie w ciąży, ani jej dziecku. Efektem jest mnogość na rynku produktów niskotłuszczowych, np. margaryn beztłuszczowych, jogurtów i kefirów 0 %, mleka 0,5 %. Tymczasem okres ciąży i karmienia piersią to czas, kiedy spożywanie naturalnych tłuszczów jest absolutnie niezbędne dla optymalnego rozwoju dziecka (nienaturalne tłuszcze mogą wręcz w tym przeszkadzać, a nawet zaszkodzić).
  • Wszelkie objawy alergii ulegają złagodzeniu lub nawet zanikają, kiedy wykluczamy z diety cukier, przetwory mleczne oraz produkty wzmagające uczulenia (np. pszenica).
  • Jeśli z kolei wykluczymy z diety cukier, słodziki i drożdże (takie jak chleb, sery żółte, produkty zawierające pleśnie), mamy szansę na wyleczenie grzybicy.
  • Suche nasiona soi są ciężkostrawne, dlatego spożywanie przetworów zrobionych syntetycznie na ich bazie może być niekorzystne dla zdrowia. Dlatego też w kulturach, w których soja jest częstym składnikiem pożywienia, podaje się ją w postaci sfermentowanej, czyli np. miso, tempeh, natto, tofu, dzięki czemu staje się lżej strawna.
  • Jeżeli masz wielką ochotę na słodycze, spróbuj zaspokoić tę potrzebę czymś bardziej odżywczym. Orzechy, suszone owoce, rodzynki i świeże owoce stanowią smaczną i sycącą przekąskę między posiłkami.
  • Jedz w spokojnym otoczeniu i rozkoszuj się każdym posiłkiem. Wyobrażaj sobie, że w ten sposób budujesz równowagę ciała, umysłu i duszy. Trenuj umiejętność rozpoznawania tego, co ci służy. Jeżeli masz ochotę na coś, o czym wiesz, że nie jest dla ciebie zdrowe, spokojnie spróbuj odrobinę, starając się wyczuć, jak to naprawdę smakuje. Dzięki takiemu „zabiegowi” często ustaje potrzeba spożywania niezdrowej żywności.
  • Właściwe nastawienie umysłu jest tak samo ważne jak jakość pożywienia i techniki gotowania. Przyrządzaj potrawy z miłością i w atmosferze szczęścia – te pozytywne energie są przekazywane naszemu ciału poprzez pożywienie, które jemy. Wygląd, smak, równowaga i sposób podania pożywienia oraz to, jak się czujesz po zjedzeniu przygotowanego przez siebie posiłku, są odzwierciedleniem twojego stanu fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i duchowego.

Dieta a emocje

Toksyny, które gromadzą się w naszym organizmie, mogą powstawać także jako efekt „niestrawionych” uczuć, obciążeń, i nierozwiązanych konfliktów. Nasz przewód pokarmowy reaguje na emocje. „Odczucia brzucha” zostały zlokalizowane tam przez naturę, aby umysł i ciało mogły się porozumiewać. Neuropeptydy – związki chemiczne uwalniane pod wpływem emocji – są myślami przekształcanymi w materię. Złość szkodzi wątrobie, lęk – nerkom, smutek – płucom. Jeśli te negatywne emocje będą nieustannie obecne w naszym życiu, to nawet najzdrowszy pokarm nie będzie w stanie uchronić nas przed chorobą. Pamiętajmy, że świadomość emocji i panowanie nad nimi to fundament naszego zdrowia fizycznego i emocjonalnego (a także zdrowia naszego dziecka, które pielęgnujemy w naszym łonie).


stopka redakcyjna

fragment książki: Zdrowa dieta przed poczęciem i w czasie ciąży, dr Preeti Agrawal

Podziel się ze znajomymi
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email
Print this page
Print