Oddech, który leczy

..każdy wykonywany przez nas oddech wypełniony jest nie tylko substancjami odżywczymi i energiami potrzebnymi nam do życia, ale także ekspansywnością i otwartością cechującą przestrzeń. Owa przestrzenność, jeżeli pozwalamy jej do nas wejść, może pomóc nam w otwarciu głębszych poziomów naszej istoty.

Branie i dawanie

Oddychać znaczy żyć. Oddychamy od chwili narodzin do chwili śmierci. Oddychanie i bicie serca to podstawowy rytm życia. To puls życia bijący w nas, wewnętrzny rytm pierwotnego oceanu, przepływ i odpływ materii i energii w naszym ciele. Nasze ciała, poprzez oddech, są połączone z wszechświatem w stałej rytmicznej wymianie materii i energii. Z każdym wydechem usuwamy nieczystości, z każdym wdechem się odnawiamy. Wdech to przyjęcie i wprowadzenie do wnętrza ciała inspiracji z zewnątrz; wydech – przekazanie na zewnątrz tego, co jest w nas, podzielenie się tym z innymi. Oddychanie to nieustająca wymiana: branie i dawanie. Rytm oddychania zmienia się znacznie, w zależności od tego, co robimy i co czujemy. Przyspiesza wraz z fizycznym zmęczeniem albo emocjonalnym niepokojem, a spowalnia w czasie snu albo w okresach odprężenia… Ćwiczenia oddechowe to prosty sposób na panowanie nad emocjami, porządkowanie myśli.

 

Pranajama – świadome oddychanie

Pranajama to ćwiczenia oddechowe jogi polegające na świadomej kontroli oddychania. Świadome regulowanie tempa i głębokości oddechu ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie fizyczne i emocjonalne. W pranajamie umysł biernie towarzyszy procesowi oddychania, uspakaja się i ucisza dzięki wolnemu, równemu i wydłużonemu oddechowi.

Te ćwiczenia najlepiej wykonać codziennie rano z pustym żołądkiem.

Ćwiczenie 1. (Bhastrika pranayam)

  1. Usiądź prosto z głową w pionie. Rozluźnij mięśnie szczęk. Możesz zamknąć oczy.
    2. Wciągnij nosem powietrze powoli, spokojnie i głęboko.
    3. Teraz powoli i spokojnie wypuść całkowicie powietrze przez nos. Powtórz 10-12 razy, aż poczujesz, że ogarnia cię spokój. Wróć do normalnego oddychania.

Ćwiczenie 2. (Kapalabhati)

  1. Usiądź wygodnie, rozluźnij ręce, ramiona, barki i szczęki. Możesz zamknąć oczy. Oddychaj swobodnie.
    2. Teraz powoli i spokojnie wciągnij powietrze tak głęboko, jak możesz.
    3. Wydychaj energicznie (krótki, szybki, przerywany wydech) – jak podczas kichania. Przy każdym wydechu wciągaj brzuch do środka. Na początku zrób 15-20 krótkich wydechów, stopniowo zwiększając ich liczbę do 30.
    4. Powtórz ten cykl 3-4 razy. Przy wydychaniu twoja twarz powinna być rozluźniona i uśmiechnięta.

Powyższy fragment pochodzi z książki: Siła jest w tobie, dr Preeti Agrawal

Źródło zdjęć unsplash.com

Podziel się ze znajomymi
Share on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page